מאת: קוּנְזִיג שַמָאר רִינְפּוֹצֶ'ה

 

המושג "השקפה" משמעו הבנה נכונה של הדרך הבודהיסטית. מדיטציה היא התרגול עצמו, והתנהגות היא המשמעת הנחוצה כדי להישאר בדרך. ההשקפה היא מדריך מאוד מעמיק למדיטציה. ללא הידע המתאים על הלימודים, צצים מכשולים רבים בגלל טעויות בתרגול. באופן טבעי, אם אינכם יודעים דבר על מדיטציה, לא תזהו אותם כטעויות. לכן צריך לפתח הבנה נכונה לפני שמתחילים בתרגול. אז תוכלו לזהות מכשולים והמדיטציה תתקדם. בדרך זו השקפה ומדיטציה קשורות.

התנהגות מבוססת על הבנתה של קארמה. התנהגות נכונה משמעה להבטיח שהפעולות, בין אם בגוף או בדיבור, אינן מושפעות מרגשות מטרידים. אם הן מושפעות נוצרת קארמה שלילית. לדוגמה, אם אנו מאפשרים לעצמנו להיות מושפעים מכעס, אנו מזיקים לאחרים ואולי אפילו הורגים אותם. חולניות ושליליות רבות מופיעות כאשר מוּנַעים על-ידי כעס. התנהגות נכונה פירושה להיות חופשי מהשפעות אלה, ובמקום זאת לאפשר לפעולות להיות מונְחות על-ידי איכויות חיוביות כמו חמלה.

בדומה למדיטציה, התנהגות גם מושפעת מההשקפה, מכיוון שהבנה נכונה מובילה באופן טבעי להתנהגות נכונה. לכמה אנשים יש בעיות עם זה. לדוגמה, אם אדם מבין את הלימודים (דהרמה) עם ההשקפה הנכונה אך אינו פועל לפיהם, הדבר גורם לקשיים ברגשותיו. אפילו אנשים מלומדים יכולים להתנהג בשליליות, כיוון שלאדם יכולה להיות ההבנה הנכונה ללא המדיטציה הנכונה. מדיטציה היא האמצעי לגבור על הרגשות השליליים, והשקפה נכונה מספקת את ההבנה כיצד להתגבר עליהם. אם אנו רוצים להיהפך למשוחררים אזי רגשותינו השליליים האישיים הנם אויבנו האמיתי.

אנו יכולים ללמוד כיצד להתגבר על רגשות מטרידים על-ידי לימוד האבהידהרמקושה. הטקסט מסביר במפורט כיצד להתגבר על רגשות שליליים, ואפילו כמה זמן הדבר יימשך. לימודים אלה ניתן גם למצוא בפרג'נפרמיטה וברמת הווג'ריאנה (דרך היהלום), "בסאמבו נאנג גי דון". כאן מחושב שידרשו שלוש שנים, שלושה חודשים ושלושה ימים כדי להסיר את כל בעיות הסמסרה באמצעות המדיטציה. לימוד טקסטים שכאלה משמעו להפוך לאדם מלומד ולהבין את הדרך, אולם, אדם שסיים את התבודדות שלוש השנים יכול לשבת על במה ולדקלם הכול בעל-פה מבלי שבהכרח יהיה מואר. במקרה זה הרגשות עדיין חזקים מהידע, כיוון שלא הלך בדרך באופן אישי. רגשות יכולים לגבור על ההשקפה אם לא גברנו עליהם באמצעות מדיטציה. ישנם מכשולים שונים רבים, דרכם תגלו לאיזה סוג של מתרגלי דהרמה אתם שייכים. כדי למדוט אתם זקוקים להבנה הנכונה, אחרת תעשו טעויות רבות. מדיטציה ללא הבנה מאוד מסוכנת. אתם עשויים לדעת מעט על מדיטציה אך אין בכך די כדי לפתח את התרגול לאורך זמן.

לא מספיק לדמיין מה הטוב ביותר. התגברות על מכשולים קשורה לסיבה ותוצאה ולידע כי הדברים קשורים. התנהגות, באופן כללי, מתייחסת לקארמה. יישומה של התנהגות מסוימת תלוי ברמת התרגול שפותחה. בווג'ריאנה, חשובה הסמאיה. מעבר לקבלת ההסמכה ולתרגול היבט בודהה מסוים, סמאיה פירושה התנהגות נכונה. היא נוגעת להימנעות מכל התנהגות שעלולה להזיק לתרגולנו. לדוגמה, אם מתרגלים באינטנסיביות מדיטציה להרגעת התודעה (טיבטית: שי-ני, סנסקריט: שמאטה), בשעה שאתם חושבים שעדיף לתרגל תרגול מתקדם כמו מהמודרה, זו טעות. זו התנהגות שגויה לתרגל משהו לפני שמצליחים לבנות את הבסיס. כמובן, זו כוונה חיובית לרצות לתרגל לימודים מתקדמים כמו מהמודרה, אבל כאן, זהו מכשול. לכן אינכם יכולים עכשיו לתרגל בהצלחה שי-ני, ואף יותר מכך להצליח בתרגול המהמודרה מאוחר יותר. נאמר שיש להימנע מאכילה רבה אם אתם מתרגלים שי-ני באופן אינטנסיבי. אם תאכלו הרבה ותהפכו ישנוניים, לא תוכלו לתרגל בהצלחה מדיטציה להרגעת התודעה. לכן בודהה אמר שנזירים אינם צריכים לאכול ארוחת-ערב.

לפיכך, השקפה, מדיטציה והתנהגות קשורות באופן מעשי. הבודהיזם אינו מחלק מרשמים סתמיים לאנשים, אלא מלמד דברים מעשיים במטרה להשיג תוצאות. אין חוקים שרירותיים, כמו למשל, לחבוש כובע מיוחד כדי להשתייך לדת, למרות שאני חובש כתר אדום (המסורת היא ששמאר רינפוצ'ה חובש כובע אדום).

במובן הרחב ביותר פירושה של השקפה נכונה הוא הבנת המשמעות של המדיאמקה. מדיאמקה היא היסוד של כל התרגולים המתקדמים של המהמודרה והמהא אטי. אף אחת ממדיטציות אלה אינה ניתנת לתרגול ללא הבנה של השקפת המדיאמקה. ייתכן וישנן מדיטציות מתקדמות אחרות שאיני יודע עליהן, אך מדיטציות אלה, של המהמודרה והמהא אטי, מובילות להארה. המדיאמקה מסבירה קודם את ההשקפה הנכונה. על בסיס זה נאספו שיטות מיוחדות וניתנו להן שמות, כגון מהמודרה ומהא אטי. מדיטציות אלה מוצגות בנפרד מהשקפת המדיאמקה. לדוגמה, ביצוע טקסי של תרגול הצ'וד – כשמישהו מנגן על דמארו גדול (תוף טקסי) וכולי – אינם מתוארים במדיאמקה. אבל, ללא השקפת המדיאמקה לא ניתן לתרגל זאת. יש בזה הרבה יותר מלבד המוסיקה.

במהמודרה ומהא אטי נאמר רבות על טבע התודעה. פירוש הדבר שכאשר מודט יכיר במשמעות האמיתית של המהמודרה או המהא אטי, הוא ייהפך למואר בו-במקום. נסו לעשות זאת. אנו מתבדחים על כך. אנשים רבים אשר למדו לימודים אלה אומרים: "מהמודרה ומהא אטי הן המדיטציות המתקדמות ביותר, למדתי אותן במשך שנים רבות וכעת אני יודע". אך פירוש הדבר הוא כי הם מוארים מזה זמן רב. זיהוי טבע התודעה פירושו להיות מואר. בלימודי המהא אטי נאמר שאם מתחילים לתרגל מדיטציה זו בערב, אזי הופכים למוארים בבוקר שלמחרת. אם מתחילים בבוקר אזי הופכים למוארים בערב. אלה הן רק 12 שעות, לא כן? אם מישהו אומר שהוא יודע זאת כיוון שהוא למד במשך שנים רבות, אך הוא עדיין לא מואר, אז מה באמת הוא יודע? הדבר אינו קל כלל.

בטח כבר שמעתם שעליכם לראות את הגורו כמהות כל הבודהות. נאמר שהסכמתי להיות הגורו שלכם, ולהראות לכם את טבע תודעתכם. אתם אולי תתרגשו מאוד מכיוון שהדבר יהיה מאוד ישיר ומאוד מיוחד. אחר כך תלכו הביתה ותאמרו: "היום קיבלתי מדיטציה מאוד מעמיקה מהגורו שלי", אך הביטו על עצמכם – מה באמת השתנה בכם? אתם צריכים לחזור להשקפה, מדיטציה והתנהגות.

מילרפה קיבל לימודים ממארפה ואחר כך תרגל לבד. הוא נהג לתרגל במערתו 24 שעות ביום בריכוז מלא. אך הוא גם שר שירים רבים. לעיתים קרובות מדט ואחר כך שר שיר. מדוע עשה זאת? הידע שלו על מדיטציה הנחה את התרגול שלו והוא שר כדי להזכיר לעצמו. במהלך התרגול דרושות שיטות שונות בזמנים שונים, לכן הוא חיבר שיר כדי לעורר את הידע מהזיכרון. הוא היה טוב בחיבור שירה אף שמעולם לא למד זאת. כשהיה הדבר נחוץ למדיטציה שלו, היה מחבר שיר מסוים. אם תקראו את סיפור חייו של מילרפה תמצאו שהוא שר שירים בצמתים החשובות של התרגול שלו. כשנתקל במכשולים היה מעלה שיטות שונות מהזיכרון. באופן זה הנחה הידע של מילרפה את המדיטציה שלו.

המדיאמקה מלמדת בצורה מדויקת והגיונית שתופעות ויצורים אינם קיימים באמת, ממה מורכב הבלבול המנטלי, וכיצד עולות האשליות בתודעה. היא מלמדת כיצד על-ידי תרגול אפשר להשתחרר מנירוזות, היקשרויות וההרגל להאמין בקיום ממשי. תוכלו להסיר את הכול, כיוון שאתם מבינים זאת במדויק בתוך השקפת המדיאמקה. על-פי השקפת הריקות של המדיאמקה כל התופעות המוצקות הן ערימות (סנסקריט: סקנדהות) המורכבות מחלקיקים. הדבר נבחן אם כן, באופן מטפיסי על-ידי חילוק הכול עד אשר מוצאים שאפילו האטומים או החלקיקים הקטנים ביותר, נעדרים קיום ממשי. באותה דרך אתם בוחנים השלכות מנטליות. מוסבר שהתודעה עצמה היא ריקות, היא הצטברותן של מחשבות רגעיות, שאף אחת מהן אינה קיימת באופן עצמאי, אלא הן מופיעות בתלות הדדית. לכן, גם לתודעה עצמה אין קיום מוצק. כך מסבירה המדיאמקה ריקות. אך אם אנו נחבוט בקיר, ידינו עדיין תכאבנה. למרות שאתם מבינים מבחינה הגיונית שאין קיום ממשי, עדיין אינכם יכולים לחוות מהי באמת המשמעות של דבר זה. זה לא רק ההסבר הפשוט שהכול אינו קיים. הגיון לבד אינו מספיק כדי להסיר את האשליה. על בסיס השקפת המדיאמקה, יש לתרגל בדרך מסוימת מדיטציות הנבנות אחת על גבי השנייה.

מה נשיג על ידי כך? המדיאמקה מסבירה שכל הדברים ריקים. אך, אנו לא רוצים להשיג ריקות סתמית – מה תהיה התועלת בכך? משמעותה של הריקות היא להשיג הבנה עמוקה יותר של התודעה באמצעות המהמודרה שהיא לב-ליבה של המדיאמקה. לא העולם החיצוני ולא גופנו הם הכולאים אותנו בסמסרה. לא היקום ולא גופנו הם בסמסרה – אלא תודעתנו. הנקודה היא לבחון את התודעה עם ההגיון המדויק של המדיאמקה. כשאנו מכוּונים נכון אל התודעה אז יש לנו את ההשקפה הנכונה. כדי ליישם השקפה זו כתרגול, פשוט הניחו לתודעה לחוות השקפה זו ממש. אז, ברגע אחד יש לכם את חוויית המהמודרה.

כדי לחוות מהמודרה דרוש ריכוז רב. לכן חשוב לתרגל קודם שי-ני. ללא היציבות של השי-ני השקפת התודעה היא כמו להבה ברוח. רגע אחד היא שם ובמשנהו כבר לא. אם אתם מנסים להיות בעלי השקפה נכונה ללא יציבות מנטלית, יתכן שתופיע תובנה קצרה אך התודעה הלא מאולפת אינה מסוגלת לשמר אותה. לפני שאתם מצליחים להחזיק בהשקפה ללא הפרעה, הצהרות כמו: "ניתן להשיג הארה ברגע אחד" הן חסרות הגיון.

קודם פתחו את ההשקפה, ועל בסיס זה פתחו את ההתנסות הישירה בתודעה, ותרגלו זאת ללא הפרעה. משפותחה ההשקפה הנכונה של התודעה, זוהי התעוררות מבורות, אך חייבים להחזיק בהשקפה זו באופן מתמשך. ללא יציבות מנטלית היא תשוב ותעלם.