מאת: קוּנְזִיג שַמָאר רִינְפּוֹצֶ'ה

תרגולי ההכנה (ניונדרו)
תרגול הניונדרו חשוב מאוד על-מנת לנקות קארמה שלילית וליצור חוכמה. למעשה תרגולנו העיקרי הוא מהמודרה, אבל לא ניתן לתרגל מהמודרה ללא היטהרות וברכה. בהיבט זה "תרגולי ההכנה" הם חיוניים ביותר.

עד עכשיו הייתם בסמסרה, וכל עוד זה המצב, אתם מתנסים ברגשות מטרידים. אילו היה המצב שונה, הייתם כבר מוארים. בעבר – ואין זה משנה היכן נולדתם – חוויתם רעלים שונים בתודעה. אין זה משנה אם הייתם שייכים לעולם הגבוה יותר של בני-האדם או שנולדתם בעולמות הנחותים. מצבכם הנוכחי הוא הוכחה לכך, משום שאילו היה זה אחרת, לא הייתם מתנסים ברגשות מטרידים כעת.

כל עוד התקיימו בכם רגשות מטרידים אלה, צברתם קארמה שלילית. אין פירושו של דבר שתמיד היתה לכם קארמה כלשהי, שנצברה והבשילה לתוצאה מסוימת, ואשר נעלמה לגמרי לאחר מכן, וכעת נותרה רק הקארמה מחיינו האנושיים האלה. לא. יש לכם מיליונים של קארמות שונות מחיים קודמים רבים, וביום אחד בלבד אתם יוצרים קארמה חדשה רבה באמצעות מחשבותיכם, דיבורכם ופעולותיכם. לפעמים היא חיובית, ולפעמים שלילית; אך למרבה הצער ברוב המקרים היא שלילית, מכיוון שלנו, כבני-אנוש, יש בקביעות רגשות מטרידים, ותוצאתם לעולם אינה משהו חיובי.

אין זה אומר שעלינו להביט על עצמנו כנחותים, אלא שעלינו לקבל את המצב הנוכחי: זוהי הקארמה הנוכחית, והיא מונעת מהחוכמה להופיע. חוכמה זו כבר נמצאת, היא הטבע של תודעתנו – אבל היא מוסתרת על-ידי רגשות מטרידים. מתוך הרגשות המטרידים שלנו אנו יוצרים קארמה, שהתוצאה שלה היא סמסרה, אשר שבה ומאלצת אותנו ליצור קארמה חדשה.

הקארמה היא אפוא מאוד חזקה, ואנו חייבים להחליש אותה על-ידי ביצוע "תרגולי ההכנה", עד שלא תוכל עוד להזיק לנו. באותה עת אנו מתַרגלים את צבירת הזכות על-ידי הגשות-מאנדלה – החלק השלישי בתרגולי הניונדרו – כדי ליצור בתוכנו את כל התנאים הנחוצים להשגת ההארה.

לאחר מכן, כשאנו חופשיים מהשפעות קארמיות וצברנו את כל התנאים החיוביים, אנו יכולים להתחיל בהצלחה את תרגול המהמודרה. אם, לעומת זאת, אחרי 111,111 חזרות של כל אחד מארבעת התרגולים אנו מבינים שלא התרחשה התפתחות, עלינו להמשיך לעבוד קשה על-מנת להחליש את הקארמה השלילית.

כאשר מתרגלים ניונדרו, עשויים להופיע סימנים טובים רבים לכך שהושגה תוצאה. אבל אין צורך לצפות יותר מדי לסימנים אלו. הם צריכים להופיע בטבעיות, ולא להיווצר באופן מלאכותי.

לאחר תרגול רב של הניונדרו אנחנו מקבלים את לימודי המהמודרה. לא תצמח תועלת רבה מלימוד המהמודרה לפני-כן, מכיוון שלא תוכלו להבין את הלימודים במדויק. התודעה חייבת להיות מטוהרת כדי לעשות זאת.

בנוסף, ההיבטים המעמיקים של לימודי המהמודרה אינם מועברים הלאה מוקדם מדי, מכיוון שהמקבל לא יהיה מסוגל להעריך אותם במועד מאוחר יותר. אם לא הבין את המשמעות המדויקת, אבל שמע על כך רבות כל הזמן, הוא ישתעמם לאחר מכן. מסיבה זו, מורים גדולים, כמו מילרפה וגמפופה, העבירו את השדר של לימודי המהמודרה רק באופן מצומצם ביותר. הם אומרים שתרגולי ההכנה מעמיקים וחשובים יותר מהתרגול העיקרי, מכיוון שהניונדרו יוצר את התנאים החיוניים לתרגול המהמודרה. המהמודרה מאפשרת להגיע להארה תוך רגע אחד, אבל כדי לעשות זאת זקוקים תחילה לתנאים אלו.

בעזרת הניונדרו אתם הופכים את עצמכם ל"מתַרגלים מוסמכים". אין הכוונה שלאחר שסיימתם אתם מוסמכים באופן מושלם, מכיוון שבנוסף לזה דרושה הבנה טובה של הדהרמה. לדוגמה: יש צורך לדעת היטב את הלימודים על האיכויות של טבע הבודהה. נושא זה מוסבר ב"אוּטַארַטַנְטרַשַסטְרָה" (טיבטית: גְג'וּ לַאמָה). כתבים חשובים אחרים שצריך ללמוד הם "ההבחנה בין מודעות לחוכמה" (טיבטית: נאם-שֶה יֶשֶה), ו"הצגת מהות טבע הבודהה" (טיבטית: נְיִינְגְפּוֹ טֶנְפָּה). שניהם נכתבו על-ידי הקרמאפה השלישי, רַנְגְג'וּנְג דורְג'ה. הנינגפו טנפה היא הגרסה הקצרה של גג'ו לאמה.

חשוב לדעת גם את לימודי המַדיַמַאקָה. המדימאקה מסבירה כיצד סמסרה היא אשליה, ושתודעת הבודהה היא מעבר לאשליה זו. כתוצאה מכך מבינים שסמסרה וגם התודעה עצמה הן רק רעיונות-שווא, ושתודעת הבודהה היא משהו שונה לחלוטין, משהו מעבר לאשליה זו. אולם אין פירוש השוני שהיא ניפרדת מהתודעה הנוכחית. שתיהן הן אחד, שאין להפרידו. מדיימאקה מסביר בדיוק כיצד טבע-התודעה הנוכחי שלכם הוא דְהַרְמַקַאיָה; אבל המדימאקה אינו יכול להצביע על הדהרמקאיה כעל משהו מיוחד, כמו שאפשר להצביע על פרח ולומר: "זהו ורד לבן". המדימאקה יכולה להראות בדיוק את טבע האשליות. מלבד זאת יש משהו, שעליכם לזהות ולהבין בעצמכם: מימוש המהמודרה. עבור מודט בנתיב זה חשוב מאוד ללמוד על ההיבטים הפילוסופיים של המדימאקה.

המדימאקה מסבירה גם שסיבה ותוצאה תתקיימנה, כל עוד נמצאת התודעה תחת השפעת האשליות. סיבות חיוביות או שליליות מובילות תמיד לתוצאות התואמות, ולכן רוחשים מודטים בעלי השקפת המדימאקה כבוד רב לחוק הקארמה. אפילו בודהיסטוות ברמות גבוהות יחוו את התוצאות של מעשים שאינם מטוהרים בשלב שייצאו מהמדיטציה. לאור הזכות הגדולה שלהם, יהיו התוצאות בדרך-כלל טובות; אבל בשלב שלאחר המדיטציה עלולים להופיע גם דברים מפריעים.

לכן המדימאקה חשובה ביותר, בנותנה לכם הבנה יסודית של הדהרמה בשלמותה.

כיום פרסמו מלומדים מוכשרים ספרים ובהם הסברים קצרים ומובנים על אודות חלקים מסוימים של האַבְּהִידְהַרְמָה. בהם, לדוגמה, מוסברים השלבים השונים של מדיטציית השִי-נֶי שהמתרגל עובר דרכם.
במהלך ההתפתחות המתמשכת של מדיטציית השי-ני, קיימים פרטים רבים, שבהם ההשקפה הפילוסופית על הרמות השונות משפיעה על צורות שונות של בורות ורגשות מטרידים בתודעה. חשוב לדעת פרטים אלו במדויק, מכיוון שכאשר אתם שוהים במדיטציה עמוקה, סביר יותר שתונחו על-ידי הידע העמוק שלכם מאשר על-ידי אדם מבחוץ. אם בשלב זה יש לכם ידע טוב, לא תיתקלו במכשולים כלשהם; אולם ללא ידע זה קיימים סיכונים רבים שתולכו שולל במהלך מדיטציה. לפעמים עלולים אתם ללכת אחרי השקפות מוטעות שתחשיבו לנכונות. לעיתים לא תדעו כיצד להתמודד עם בעיות מנטליות מסוימות, מכיוון שאינכם יודעים את השיטות הנחוצות למשימה זו. יתכן גם שנהיה נסערים מהתנסויות מסוימות – אף שאין להיקשר אליהן.

בנקודה זו דרוש מורה טוב למדיטציה – אחרת קיימות סכנות רבות. לדוגמה: אם אתם עושים תרגול למען צבירת זכות, יש צורך במורה היודע על כך. המורה צריך לדעת על אודות תרגול זה – אף שאינו חייב בהכרח להיות רב-אמן בכל נושאי הדהרמה האחרים.

כאשר מתמודדים עם התנסויות תוך כדי מדיטציה, יש צורך במורה מוכשר מאוד בתחום זה. בהקשר זה אני תמיד נהנה לספר את הסיפור על גמפופה: פעם היתה לו בעיה בתרגולי ה מדיטציה שלו – לפתע איבד את יכולת הראייה. גמפופה זחל אל מילרפה ושאל מה עליו לעשות, ומילרפה ענה: "חגורת המדיטציה שלך הדוקה יותר מדי, אתה צריך לרופף אותה".

אם אין למורה המדיטציה ניסיון משל עצמו, הוא אינו יכול ללמדך דבר. באיזה ספר אתם יכולים למצוא מידע על מצב, שבו חגורת המדיטציה צריכה להיות משוחררת מהידוקה? ספרים כאלה אינם קיימים.

גֶהשִים וקְהֶנְפּוֹת יכולים ללמוד את כל נושאי הבודהיזם במשך 25 שנה, אבל בין כל הספרים לא יהיה אחד המסביר דברים כאלה, משום שמספר היצורים הוא אינסופי. מי יכול היה לתאר את כל הבעיות הפרטיות של כל היצורים של העבר, ההווה והעתיד? לכן כאשר אתם מגיעים להתנסויות מדיטציה כאלה, צריך המורה להיות מוסמך.

נקודה חשובה נוספת היא פיתוח תודעת הבודהיסטווה. זו הסיבה להתפתחות שלנו מתקופת חיים אחת לבאה. מסיבה זו כל מורי המַהַיַאנָה והוַוגְ'רַיַאנָה מייעצים להתרכז בבודהיצ'יטה – מצב התודעה של הבודהיסטווה.

"נדר הבודהיסטווה" עוזר לפתח את החלקים הטובים שלנו ולהיות לעזר ליצורים אחרים. הוא מונע מאתנו ליפול לעולמות נחותים כתוצאה מכעס או קנאה וכו'. אפילו אם רגשות מטרידים כאלה מופיעים, מטהר אותם נדר הבודהיסאטווה מיד. לכן לעולם אין להתייאש מלפתח בודהיצ'יטה.

כעס וקנאה משפיעים ישירות על הבודהיצ'יטה שלכם, והאגו הוא אויב רע נוסף. שלושת רעלי-תודעה אלה הם הסיבה מדוע יצורים תמיד כה תוקפניים. יש כל-כך הרבה כעס בכל מקום, וכשאנרגיה נקשרת לכעס זה, הופכים היצורים למסוכנים לאחרים, ויוצרים בתוך עצמם את הסיבות לעולמות הנחותים. נדר הבודהיסטווה הוא אחת ההגנות כנגד העולמות הנחותים. צבירת הזכות על-ידי תרגול המאנדלה, לדוגמה, מוגברת על-ידי נדר הבודהיסטווה, כמו גם כוחם של תרגילי הטיהור.