לאמה אולה נידהל

 

לאמה אולה נידהל הוא אחד מאנשי המערב הבודדים, אשר הוכשרו במלואם כלאמה ורב-אמן מדיטציה במסורת הטיבטית הבודהיסטית. בדצמבר 1969 הפכו הוא ואשתו האנהלתלמידיו המערביים הראשונים של גְיַיאלְוָוה קרמאפה ה-16, רַאנְגְג'וּנְג רִיגְפֶּה דוֹרְגֶ'ה – אחד היוגים הדגולים של המאה הזו וראש מסורת הקאג'יו של הבודהיזם הטיבטי. לקרמאפה היתה השפעה חזקה על חייהם, והוא ביקש מהאנה ואולה להביא את ה בודהיזם למערב. במשך 30 השנים האחרונות הם נוסעים ללא הפסק, מלמדים ומקימים מרכזי מדיטציה מסביב לעולם.

לאמה אולה עשה את עבודת הדוקטורט שלו בפילוסופיה בדנמרק, וכתב את התזה שלו על "דלתות התפיסה" של אלדוס האקסלי. הוא חיבר כמה ספרים שתורגמו למניין שפות. הוא והאנה יסדו מעל ל-560 מרכזים בגרמניה, פולין, רוסיה, אמריקה הדרומית, יפן, אוסטרליה, קנדה, ארצות הברית וישראל. חמש קבוצות מדיטציה קיימות כיום בישראל: בתל-אביב, בירושלים, בחיפה בבאר-שבע ובאילת.

לאמה אולה מלמד בשלושים ארצות שונות, בכסותו הכול בשני אזורי זמן. אין הוא מעוניין בדוֹגמוֹת או התנהגות "הולמת" ("פוליטיקלי קורקט"), שכן הוא מוכן לדבר על כל נושא – יהיה זה על מערכות יחסים או דת מאורגנת. הוא מביא לתודעתם העצמאית של אנשי המערב את מהות ה בודהיזם הטיבטי ללא כל הקישוטים התרבותיים, ומעודד את התלמידים שלו לזהות בשמחה ובחוסר-פחד את האיכויות החשובות ביותר של זמננו-אנו.

"המרשם שלי הוא פשוט: ספר לאנשים על הנחיצות למצוא משהו, אשר יעבירם דרך חולי, זקנה ומוות, ואל תפחד מלתת להם הצצה אל שמחת-החיים שלך. הגד לאנשים שה תודעה – כמוה כמרחב: פתוחה, בהירה וחסרת-גבולות, ודבר על הדרך והמטרה כאחד".