מאת: טוֹפּגָה יוּלְגִיאָל רִינְפּוֹצֶ'ה

האם תוכל לספר לנו מהו העיקרון המרכזי בבודהיזם, ובמיוחד בוַוגְ'רַיַאנָה (דרך היהלום) ?

הרעיון העיקרי בבודהיזם הוא לראות את הסיבה לסבל; לשים קץ לסבל זה; ולהפסיק אותו גם עבור אחרים.

וג'ריאנה (דרך היהלום) היא שיטה, ועקרונית יש לה אותה מטרה (כמו למַהַיַאנָה), אך דרכה שונה. גישת הווג'ריאנה ישירה יותר. אומרים שדרך הווג'ריאנה קצרה יותר מהדרכים הבודהיסטיות האחרות; אך אני הייתי אומר שלווג'ריאנה אין דרך מיוחדת – אלא דרך שונה מיַאנוֹת אחרות. אין זה אומר שאיננו צריכים לעבור את תהליך המהיאנה (הדרך הגדולה) על-מנת לתרגל וג'ריאנה, שכן הן קשורות מאוד זו לזו. הווג'ריאנה שמה דגש רב יותר בהסמכוֹת, בטקסים ובמדיטציות, שאינן מתרכזות בתודעה בלבד, אלא גם משלבות תרגולים פיזיים, כמו יוגות, וכן הלאה. ברגע שיש ברשותנו ידע נכון על המהיאנה, אפשר לשאול מורה מוסמך כיצד לגשת לווג'ריאנה. אי-אפשר להסביר כל זאת תוך דקה.

מהי מסורת הקַארְמָה קַאגְ'יוּ?

מסורת ה קארמה קאג'יו החלה מקַרְמַאפָּה ה-1. למעשה היא נקראה כך על שמו, ואין הבדל גדול בהשוואה לבתי-ספר בודהיסטיים אחרים. התרגול המרכזי במסורת זו הוא מַהַמוּדְרָה(1). אחד הטקסטים, המסביר את הבסיס למהמודרה ולנְיוֹנְדְרוֹ(2), הוא לפיד הוודאות של גַ'מְגוֹן קוֹנְגְטְרוּל לוֹדְרוֹ טַאיֶה. טקסט עיקרי נוסף הוא הדרך העילאית, מחרוזת אבני-החן של גַמְפּוֹפָּה.

קיים גם טקסט קצר של גמפופה, הנקרא "ארבע הדְהַרְמוֹת של גמפופה", הכולל הכול:

כיצד לכוון את ה תודעה לעבר הדהרמה.
כיצד ליישם את ה דהרמה כדרך שלנו.
כיצד להסיר אשליות.
כיצד להמיר אשליות לחוכמה.
לא משנה כמה ספרים תקראו על בודהיזם – הם תמיד קשורים לארבעת הדגשים שהוזכרו. אם כן, מדוע עלינו למדוט? – ללא מדיטציה אין אתם יכולים לסמוך על תודעתכם. ללא מדיטציה אינכם יכולים לראות את הסיבה לסבל. כשמבינים זאת, מפתחים חמלה ובּודְהִיצִ'יטָה(3), אך עליכם לתרגל. בתחילה עליכם לדעת שאינספור יצורים סובלים ובאמת זקוקים עזרה. ניתן לתארם כעומדים על שפת מצוק שגובהו כמה אלפי מטרים, בתחתיתו ים חשוך מאוד, וכולם בסכנת נפילה. אם תדעו שהם זקוקים לעזרה, תחושו בהכרח חמלה.

מהי האסכולה הפילוסופית העיקרית במסורת הקארמה קאג'יו?

המַדְיַאמַקָה(4). במסגרת אסכולה זו שמו קַרְמַאפָּה ה-3, ה-5, וה-7 דגש בראיית השֶנְטוֹנְג(5). קרמאפה ה-8 שם דגש באסכולת פּרָסָנְגִיקָה-מדיאמקה(6), וגם בשנטונג, וכך מקיף את שתי האסכולות. קרמאפה ה-16 שם דגש בראיית השנטונג.

באילו שיטות תרגול משתמשים בבית-הספר של הקארמה קאג'יו?

הדבר תלוי באדם עצמו ובגורו (לאמה) שלו. אם הגורו במצב שבו הוא יודע איזה סוג תלמיד יש לו וכיצד עובדת תודעתו, יוכל להדריכו בהתאם מיד: או באמצעות גישה ישירה, שבעזרתה יוכל התלמיד להבין את השקפת המהמודרה או על-ידי הנחייתו בדרך ארוכה יותר – לדוגמה: באמצעות "שש היוֹגוֹת של נַרוֹפָּה"(7). שתי הדרכים רבות-ערך ושייכות למסורת ה קארמה קאג'יו; אך כאמור תלוי הדבר בגורו, וגם אישי מאוד.

מהו סוג האשליה שיש להסיר?

כל סוג אשליה. תחילה טוב יהיה לדעת מהי אשליה. כל סוג של דמיון או מחשבה הרסנית אינם טובים עבור ה מדיטציה, ובעזרתה מתפוגגות אשליות אלו אוטומטית. אינכם צריכים לעשות מדיטציה מיוחדת על-מנת להתגבר על אשליות ומחשבות, שכן ה מדיטציה עצמה – משמעה להתגבר עליהם. במילים אחרות: אין הבדל בין ההתגברות על אשליה ובין מדיטציה. הדבר קורה בו-זמנית.

כיצד נשלב דהרמה בחיינו הרגילים?

רובנו בעלי משפחות, יש לנו חברים, ואנו נושאים באחריות. אינני חושב שאנו יכולים להימנע מאחריות זו. אין יכולים אנו לעזוב סתם כך משפחות וחברים, ללכת להיכנשהו ולהגיד: "כעת אהפוך לבודהה"; אך אתם יכולים למדוט בעודכם בקרבת משפחתכם וחבריכם. אנו אומרים שכל היצורים החיים הם הורינו. אולי אינכם יכולים לקבל את כולם כהוריכם, אך תוכלו לקבל לפחות את משפחתכם בתור הוריכם. מכל אינספור היצורים יכולים אתם אפוא לקחת לפחות חמישה עד עשרה אנשים מן הקרובים אליכם ולנסות לעזור להם. זהו תרגול. למדו אותם למדוט, והראו להם את הדרך הנכונה, אם זה מתאפשר – מה טוב, ויש לכם קשר ישיר עם אנשים. מבחינה רעיונית יכולים אנו לומר: "היום אני עושה תרגול מיוחד זה או אחר; מחר מתכוון אני להוביל את כל היצורים החיים לעבר שדות ה בודהה; ומחרתיים יהפכו כולם לבּוּדְהוֹת ובּוֹדְהִיסַאטְווֹת". אולי אין הדבר נשמע כה הגיוני, אך בהיותכם עם משפחתכם ועם חבריכם אתם באמת עושים משהו למען האנשים ברמה הפיזית, הרגשית והרוחנית, וזה טוב מאוד.

לפעמים יש לנו בעיות במשפחותינו, מאחר שאין הם מקבלים אותנו בתור מתרגלים בודהיסטיים. מה תוכל להמליץ?

אולי אין הם מקבלים אתכם, מכיוון שהם רואים בכם משהו פנאטי; אולי הם שמרנים, בעלי דעות שונות; ואולי הם מאוד חומרניים. מבחינתכם הם יכולים להיות בעלי השקפה אישית משלהם, אך עליכם לנסות להראות להם שאין אתם נוהים אחר אמונה, אלא יודעים מה שאתם עושים. העבירו זאת ברוח טובה, ללא מריבה, ללא שלילה וללא תוקפנות.

יש אנשים, שבהופכם לבודהיסטים רצונם הוא פשוט לנטוש הכול על-מנת למדוט; אולם בחיים יש אפשרויות רבות. אחרים אינם בטוחים אם צריכים הם לשאוף לקריירה או להימנע מזאת. מה דעתך על כך?

אל תעזבו את עבודתכם, גם לא את ה מדיטציה שלכם, כי אתם יכולים לעשות את שניהם: להתייחס אליהם באופן שווה בזמנים שונים. למשל: בבוקר אתם יכולים להתרכז יותר בעבודתכם, ובערב – יותר ב מדיטציה. אני חושב שזה יפעל בצורה נהדרת, מאחר שכל מה שתעשו יהיה קשור איכשהו למדיטציה שלכם, ולכן לא תבצעו דברים שליליים, כמו שרבים אחרים עושים. וזה טוב. אם תחשבו: "אני רוצה לעזוב את כל העולם וללכת יום אחד לאיזה מקום למדוט" – היום הזה לא יגיע לעולם, וכדאי לשכוח מזאת. עשו את מה שביכולתכם, כאן ועכשיו. מובן שהדבר תלוי באישיותו של כל אחד ואחד. לגביכם – אם אתם יודעים מה אתם עושים, מדוע שתעצרו? פשוט המשיכו. אולם אם אינכם יודעים מה אתם עושים, קחו פסק-זמן.

האם ניתן להטמיע את ההשקפה הגבוהה ביותר בחיינו הרגילים? ואם כן, כיצד אפשר לעשות זאת?

כן, זה אפשרי. קודם עליכם להיות בעלי השקפה נכונה. השקפת המהמודרה היא משהו בדומה למדיאמקה, והיא תתפתח באמצעות ה מדיטציה. הראייה ניתנת להבנה ברמת האינטלקט, אך מאחר שטרם חוויתם אותה, היא משהו שעליכם לפתח. כדי לחוות את ההשקפה עליכם לעבור תרגולים, ולאחר זאת תממשו אותה. לבסוף מגיעים לרמה הגבוהה ביותר. אי אפשר להצביע על מקום הימצאותה של ההשקפה הגבוהה ביותר, מכיוון שאין צורה המציינת אותה; אולם כשתגיעו לרמה זו באמצעות ה מדיטציה שלכם, תהיו במעין הלם, ותשאלו את עצמכם: "כיצד לא ראיתי זאת קודם? זה הרי בתוכי! אין זה משהו שקיבלתי מרוסיה, סין או הודו – אלא מצוי בתוכי. כיצד ייתכן הדבר?"

כיצד להתמודד עם היקשרות לעושר, לעקרונות מסוימים, לגאווה ולפעילות רוחנית?

כשאתם מפתחים את כוחכם הרוחני, דועכים מאפיינים שליליים. מהי ההתפתחות הרוחנית? זהו אילוף התודעה, שבאמצעותו דועך האגו מעצמו. כשאתם מפתחים את תודעתכם הרוחנית, תכונותיכם הבלתי רצויות נעלמות באופן טבעי.

 

(1) מַהַמוּדְרָה: החותם הכביר של המציאות. ה בודהה נתן אותו בתור הלימוד המוחלט והסופי. הוא מוביל לעבר חוויה ישירה של ה תודעה.
(2) נְיוֹנְדְרו (בטיבטית): ארבעת תרגולי ההכנה הם אוסף של ארבעה תרגולים מעולים, שעליהם יש לחזור 100,000 פעמים. הם יוצרים אינספור רשמים טובים בתת-הכרתנו ופועלים עמוק בתוך תודעתנו. הם מהווים את הבסיס לתרגול מהמודרה.

(3) בּוֹדְהִיצִ'יטָה: תודעה ערה. גישה שכלית בעלת שני היבטים: ההיבט היחסי, משמעו לשפר את עצמנו לתועלתם של כל היצורים החיים; ההיבט המוחלט הוא זיהוי אחדותן הבלתי ניתנת להפרדה של חמלה וריקות.

(4) מַדְיַאמַקָה: בית-הספר הפילוסופי הגבוה ביותר ב בודהיזם. נקודת השקפתו היא שהמציאות המוחלטת היא מעבר לכל תפיסה. תופעות הן מעבר לכל דבר והיפוכו, מעבר לכל הקיצוני.

(5) . שֵנְטוֹנְג: לימודי השנטונג מתייחסים לסיבוב השלישי של גלגל הדהרמה, שם נקראת האמת המוחלטת "טבע-ה בודהה", והוא קיים בכל היצורים החיים

(6) . פְּרַסַנְגִיקָה-מַדְיַאמַקִים (מילולית): אלו שמראים את התוצאות. בהראותם את תוצאותיהן של כל הדעות המושגיות המוטעות, הם מתקרבים לאמת המוחלטת

(7) שש היוֹגוֹת של נַרוֹפָּה: שיטות יעילות ביותר של אסכולת הקַאגְ'יוּ. מטרתן היא זיהוי טבע ה תודעה. הן כוללות את המדיטציות הבאות: חום פנימי, אור בהיר, יוגת החלום, גוף אשלייתי, מצב-ביניים והעברת התודעה